Sanne Visser is kunstdocent op een vmbo-school en maakt daarnaast zelf kunst. Vooral linosnedes. Maar ze is ook gek op illustreren en het maken van stickers. En op ogen, want die vindt ze meest fascinerende dingen op aarde, maar daar komen we zo nog even op terug. Ze deelt haar kunst via: @waarzitjemetjehoofd.
Minstens een keer over van Gogh horen
Sanne is nu 6 jaar docent. Het allerleukste aan haar werk op school? De gesprekken met de leerlingen: “Als leerlingen een les niet leuk vonden, hoor je het direct. Die nuchterheid, daar heb je als docent heel veel aan. Sommige leerlingen hebben (nog) geen feeling met kunst. Mijn doel is dat ze tenminste een keer over van Gogh hebben gehoord en gaan zien dat kunst ook echt iets met hun eigen leven te maken kan hebben. Het is heel bijzonder als je leerlingen dingen gaan delen als: ‘ik heb dit getekend’, of: ‘ik ben naar dat museum geweest’. De gesprekken met de leerlingen zijn superspontaan. Ze gooien er soms ook iets uit waar ik een volgende keer op in kan haken.”
“In de lockdown probeerde ik de leerlingen online les te geven. Maar dat is natuurlijk heel lastig voor een vak als kunst. Omdat het toen vooral draaide om vragenuurtjes en opdrachten klaarzetten, had ik best wat tijd over. Wat erg goed uitkwam voor het schrijven van m’n scriptie trouwens, maar dus ook voor het maken van mijn eigen kunst.”
Je deelt vooral je linosnedes. Wat vindt je zo leuk aan het maken daarvan?
“De linosnedes vond ik al een van de leukste dingen op de opleiding. Het ambachtelijk aspect eraan: elke print is anders. Soms is het wel lastig hoor, mijn print met de percolator bijvoorbeeld. Ik ben een maand lang bezig geweest om vijftien goede prints te maken. Maar het is de moeite waard: je bent zelf onderdeel van het hele proces. Van het gutsen tot het maken van de afdruk.”
Impulsief
“Ik ben als mens best impulsief en zo werk ik ook tijdens het maakproces. Ik sta liever niet te lang stil bij de eerste stap. Het moet eruit en als het niet goed is, doe ik het nog een keer. Het geeft me een speelsheid die ik nodig heb in mijn werk. Door mijn docentschap heb ik het voordeel dat ik veel technieken ken, dus ik kan makkelijk veel verschillende dingen uitproberen. Zo houd ik het maken ook leuk voor mezelf.”
Helpt die speelse houding je ook bij het lesgeven aan jongeren?
“Ja, absoluut. Want ook al ben ik impulsief bij het maken en beginnen; bij het afronden van een stuk, ben ik juist heel perfectionistisch. Daar ben ik dan veel te lang mee bezig. Tegen leerlingen zeg ik ook altijd: je bent geen robot. Het hoeft niet altijd strak, het is juist fijn om te zien dat een kunstwerk door een mens is gemaakt. Terwijl ik zelf al snel denk bij mijn linosnedes: dit is niet goed. Dus eigenlijk is het ook advies voor mezelf.”
Zit er verschil in het maakproces doordat je het ook post op Instagram?
“Nou, ik heb wel veel geleerd en heb nu meer vertrouwen in mijn eigen kunst. Voor die tijd klootte ik meer aan. De ogen die in mijn werk veel terugkomen, daarvan heb ik lang gedacht: niemand vindt dit leuk. Daar heb ik eigenlijk veel te lang over getwijfeld. Dan dacht ik: die ogen laat ik wel weer even liggen. Nu is dat mijn beeldmerk geworden. Dus dat heb ik kunnen omdraaien, doordat ik mijn verhaal ging laten zien.”
Want die ogen, die zijn belangrijk in jouw werk. Waarom is dat?
“Ik heb lang last gehad van pleinvrees. Als ik de deur uitstapte, had ik het idee dat iedereen me aankeek. Het gaat steeds wat beter, maar soms heb ik het nog steeds. Die ogen in mijn proces verwerken, voelt voor mij alsof ik daarmee aan de haal kon gaan. Ik heb liever 30 pubers voor me, dan 30 volwassenen. Ook al word ik daar ook steeds beter in. Die ogen blijven met dus nog steeds aankijken, maar dan nu via mijn eigen werk.”
Waar haal je verder nog je inspiratie vandaan?
“Ik ben gek op kunstboeken. Toevallig zag ik vanochtend jouw tegeltje geïnspireerd op de kunstenaar Rosetti
Die kunstenaar is wel echt favoriet en van hem heb ik pasgeleden nog een kunstboek gekocht. Die kan ik echt niet laten liggen. Ook door op pad te gaan, doe ik heel veel inspiratie op. Vorig jaar heb ik mijn ouders en broertje op sleeptouw meegenomen en ben ik speciaal voor deze Rosetti naar het museum gegaan. Daar komt de docent in mij, volop naar boven. Ik sleep iedereen overal mee naartoe, net zolang tot ze net zo enthousiast zijn als ik.”
Meer zien van Sanne?
Sanne volgen op Instagram doe je hier: @waarzitjemetjehoofd en kunstwerken van haar kopen doe je hier.
De foto’s van Sanne in dit artikel zijn gemaakt door Maarten Dikken.