Interview

Edith Mol heeft een leuke én succesvolle cadeauwinkel in Dordrecht. Hoe ze dat doet, vertelt ze je hier.

Edith Mol heeft met haar winkel de Woonmol aan de Voorstraat in Dordrecht (de leukste straat van de stad) een plekje verovert. In dit interview vertelt ze wat ze heeft gedaan om dit tot een succes te maken, wat haar favoriete onderdeel is van het hebben van een winkel én natuurlijk wat haar favoriete cadeau tegeltje is.

“Die eigen winkel, die heb ik altijd al gewild. Er is een tijdje een webshop geweest, maar een webshop vind ik veel te saai. Ik wilde mensen ontmoeten. In coronatijd wist ik: nu moet ik het echt gaan uitzoeken. Misschien denk ik na het onderzoek wel: dit is niks voor mij. Onderzoeken kan altijd.”

Dat onderzoeken, dat pak jij niet halfslachtig aan, toch?

“Nee, ik vind dat heel belangrijk en ik zou het iedereen aanraden die een winkel of eigen bedrijf wil starten. Ik heb een periode minder uren gewerkt bij mijn werkgever om tijd te creëren voor onderzoek. Wat zijn de cijfers volgens het CBS, aan welke kosten moet ik denken, voor welke producten is er nog plek in de markt, hoe zit het met verzekeringen, wat is een normale huurprijs, wat moet ik verdienen. Dat soort vragen zijn wel echt de basis waar je je op moet inlezen. Ook het uitzoeken van de juiste plek voor je winkel, is een keuze die veel uitmaakt.”

“Ik ben niet impulsief begonnen. Toch weet je in de praktijk nooit hoe het echt is. Daar is het te grillig voor. Ook nu sta ik nog elke dag aan. Wat past bij de winkel, klopt het assortiment. Dat is juist het leuke aan het hebben van een fysieke winkel: dat ik daarover kan blijven nadenken.”

Ik wil niet op een winkel passen

“Het onzekere van het hebben van een winkel, daar kan ik wel tegen. Maar: je kunt niet stil blijven staan. Ik run een winkel, ik wil niet op een winkel passen. Dat betekent dus ook dat je je met dit soort zaken bezig moet houden.”

Was je er gelijk over uit, over de naam Woonmol?

“Nee, helemaal niet. Ik was allerlei namen aan het verzinnen, heel moeilijk aan het doen. Ik maakte combinaties van namen, vertaalde mol in andere talen. Noem het maar op, ik heb eraan gedacht. Tot ik tijdens een ritje in de auto, ineens, het idee kreeg. Autoritjes zijn hier sowieso erg geschikt voor.”

Waarom heb je uiteindelijk voor Dordrecht gekozen?

“Dordrecht is een prachtige stad met veel winkels. Dit heeft overigens voor- en nadelen. Er is voor winkelende mensen veel te kiezen. Je moet daarom goed je best doen om op te vallen. Maar het voelt hier als een dorp, winkeliers hebben onderling contact en helpen elkaar. Ik heb nog geen seconde spijt van mijn keuze voor Dordrecht.”

Toch was Dordrecht niet de enige optie die je onderzocht hebt

“Dat klopt, ik vond Schiedam een leuke stad, maar de winkelstraat sprak me niet echt aan. Delft is ook een erg leuke stad, maar daar vond ik de huur van de panden niet passend bij wat ik wil bereiken. Dordrecht voelde heel logisch, ook omdat ik daar al lang werkte. Het heeft een half jaar geduurd voordat ik een goed pand vond en heb toen de knoop doorgehakt. Nog steeds vind ik het leuk om in winkels in andere steden te kijken: hoe het hebben ze dit opgesteld, hoe hebben ze dat opgelost. Ik kan niet meer zomaar normaal winkelen. Maar ook dat hoort er een beetje bij.”

Wist je ook altijd al wat voor soort winkel het moest worden?

“Ik heb altijd in m’n hoofd gehad dat het iets moest worden met wonen. De keuze voor de producten ontstaat dan geleidelijk. De winkel is verdeeld in hoofdproducten en bijproducten. Van jouw tegeltjes wist ik: die wil ik in ieder geval, die behandel ik dan als hoofdproducten. Ik verkoop ook speciale Fusion Mineral Paint, dat is ook zo’n product waar mensen speciaal voor naar de Woonmol komen. Kaarten zijn in mijn winkel dan bijvoorbeeld een bijproduct.”

Wat is je favoriete onderdeel van het hebben van een winkel?

“Het is een avontuur, het is echt elke dag een avontuur. De speurtocht naar mooie, passende producten vind ik leuk. Ook het contact met mede-ondernemers. Daar dacht ik van tevoren niet over na, dat is een heel verrassend onderdeel van het hebben van een fysieke winkel. Anders is het misschien ook wel eenzaam.”

“Wat ook heel leuk is, is als klanten binnenkomen en zeggen: dat heb nog nooit ergens anders gezien. Soms komt het gesprek op iets heel anders, dat zijn ook mooie momenten. Mensen, zeker van buiten Dordrecht, maken er een dagje van in de stad. Daar is Dordrecht natuurlijk ook heel erg geschikt voor, het is ook een prachtige stad waar je een hele dag allerlei nieuwe dingen kunt ontdekken.”

Wat zou je mensen aanraden die erover nadenken om een winkel te beginnen?

“Dat goede onderzoek waar ik het eerder over had, is heel belangrijk. En: niet te bang zijn om gelijk een goede locatie te zoeken. Sinds 2021 heb ik een winkel, maar dit is mijn tweede locatie. Ik ben ook verhuisd vanwege de locatie. Een goede locatie betaalt zich snel uit. En verhuizen is hartstikke duur, dat kun je beter proberen te vermijden.”

“Daarnaast: zoek elkaar als ondernemers onderling op. Wees niet te bang voor concurrentie. Waarom zou dat een probleem zijn? Iedereen heeft toch een eigen assortiment. Ik ben geen type om te netwerken, maar ook als je niet zo’n type bent, kan het zeker, maar dan gewoon op jouw manier. En contact met elkaar en samenwerken helpt; mede-ondernemers kunnen met je meedenken.”

Natuurlijk vraag ik je als afsluiter: wat is jouw favoriete tegeltje?

“Eigenlijk kan ik niet kiezen, maar als het echt moet: onderstaand portret met de bloemen. Het is heel leuk om te zien welke tegeltjes het goed doen. Over het tegeltje ‘dog mom’ heb ik zelfs nog getwijfeld of ik die in moest kopen. Maar dat was één van de tegeltjes die ik als eerste verkocht. Art before dishes is ook een leuke, daar gaan mensen naar wijzen en bij giechelen, daar herkennen ze zich in.”

“Wat ook een favoriet is, is voor mij natuurlijk het tegeltje met de Schapenkoppen (deze is nog niet te koop op de website) Die zijn pas nog gekocht door Fransen die hier op bezoek waren. Daar heb ik nu ook een bordje bij gezet met het verhaal van Dordrecht en de Schapenkoppen, dan spreekt het nog meer. Elke Dordtenaar herkent het beeld meteen, maar voor mensen van buiten de stad die een souvenir willen van Dordrecht, is het leuk om het verhaal te kennen. Het is natuurlijk ook een fantastisch verhaal.”

Wil je meer zien van Edith? Neem dan een kijkje op haar Instagram-pagina om zo te zien welke leuke woon- en cadeauproducten ze heeft gevonden tijdens haar speurtochten.

Eerste foto Dordrecht via: https://unsplash.com/@micheile

Foto van Edith: via www.woonmol.nl

21 Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published.

No products in the cart.